שף אורח: אלכסנדר גרשברג

את אלכסנדר גרשברג, שף טבעוני החי באמסטרדם הכרתי לא מזמן בפייסבוק, מה שגרם לי להתאהב בו כמעט מיידית היה האותנטיות והאישיות הכובשת שלו.

אני מביאה לכם את הסיפור האישי של אלכסנדר, מה הביא אותו לטבעונות ולמאקרוביוטיקה? איך הוא מרגיש כלפי האוכל הטבעוני ומה היה רוצה לשנות בסצינה שרק הולכת וגדלה מיום ליום וגם הפתעה בסוף: 

"לפני כ-10 שנים נסעתי לטיול בהודו. זה היה לפני השירות הצבאי שלי בניגוד למקובל. בהודו אכלתי אוכל צמחוני וטבעוני ונמנעתי לחלוטין מאכילת בשר. התאהבתי בארץ הזאת ובמטבח שלה ופגשתי הרבה מטיילים צמחונים שמהם שאבתי השראה.
אחרי כשנה, בבילוי ביום הסטודנט באוניברסיטת תל אביב פגשתי בחור חביב שהתנדב בדוכן של אנונימוס והיה בוגר של אותו בית ספר שבו גם אני למדתי. עוד לפני שהוא סיפר חצי דבר על מה שהוא עושה כבר השתכנעתי. מאוד התרשמתי מזה שהוא מקדיש מזמנו החופשי כדי לעזור לבעלי חיים וחשבתי שהמעט שאוכל לעשות זה לפחות להיות צמחוני.
אני חייב לציין שהייתי מאוד צעיר ובמעבר לצמחונות הפסקתי לאכול בשר אך הרביתי לאכול מוצרי חלב וביצים כפי שיעצו לי הדיאטנים שאימי הייתה שולחת אותי אליהם. במרוצת השנים ומתוך הסתכלות לאחור אכלתי בסגנון, מה שנקרא, צמחונות ג'אנק פוד: מוצרי חלב, סוכר והמון מתוקים, מוצרים מקמח לבן וירקות דלים בסיבים תזונתיים. לאחר 6 שנים של צמחונות הייתי מאוד חלש, כעוס ורגיש. בנוסף חליתי במחלת עור שהייתה מאוד לא נעימה, כואבת ומכוערת. רופאים בהולנד ובארץ לא ידעו איך לעזור לי חוץ מלרשום אנטיביוטיקה. בסיום כל טיפול אנטיביוטי המחלה הייתה חוזרת, כל פעם מחדש, בצורה יותר מוגברת מה שאילץ אותי לפתוח בטיפול אנטיביוטי חזק וארוך יותר.
הייתי אז בשלהי לימודי תואר ראשון במחול בבית הספר לאומנויות הבמה של אמסטרדם. תקופה מלהיבה ומרגשת, אני חייב לציין, עם זאת תובענית מבחינה פיסית ונפשית. הטיפולים התכופים החלישו אותי מאוד והייתי מאוד מתוסכל מן העובדה שבריאותי כל כך תלויה ברופאים שלא היה בידיהם לעזור לי. החלטתי להתייעץ עם חברתי לכיתה שגדלה לפי שיטת התזונה המאקרוביוטית. היא אמרה לי שעליי להפסיק לאכול מוצרי חלב, ביצים וסוכר ונתנה טיפים שונים לגבי מוצרים שאני יכול לשלב בתפריט.
מחלת העור נעלמה כלא הייתה וההרגשה הכללית שלי השתנתה לחלוטין. הייתה לי יותר אנרגיה, מצב הרוח שלי היה טוב יותר וגם מאוד שמחתי שאני לא צריך לפחד להיות טבעוני, צעד שאף פעם לא עשיתי כי פחדתי שיהיו לי חוסרים תזונתיים.
מאקרוביוטיקה היא פילוסופיה ודרך חיים שהתגבשה בתחילת המאה ה-20 ושמה דגש מאוד חזק על תזונה. כל העניין התחיל בקבוצה קטנה של מטפלים ורופאים עצמאיים ביפן שהחליטו לנסות לרפא חולים בעזרת אכילה יומיומית של אורז מלא, מרק מיסו, ירקות ואצות. לימים כל אלו יהפכו למוצרי מפתח בתזונה המאקוביוטית העכשווית. הגילויים של הרופאים היו מדהימים והם נוכחו לדעת שאפשר לרפא כמעט כל מחלה כמעט בכל שלב בעזרת תזונה נכונה.
המאקרוביטיקה כפי שהיא מוכרת לנו היום היא אמנם שיטה צעירה בת כמאה שנה אך הידע שעליו היא ברובה מבוססת זהו ידע מסורתי שמבוסס על תאואיזם, זן בודהיזם, רפואה סינית מסורתית, מסורות הרפואה ביוון העתיקה ורפואת הרמב"ם. התזונה מבוססת על הסתכלות במסורות התזונה בחברות מסורתיות כגון אוקינווה ביפן שבהם התזונה מבוססת על דגנים מלאים, ירקות מקומיים וקטניות.
במהרה נוכחתי לדעת שאכילת אוכל מאקרוביוטי היא מאוד בריאה ומזינה אך לאו דוקא טעימה. רציתי לחלוק את דרך התזונה הזאת עם שיותר אנשים. אני רוצה לעזור לאנשים להיות יותר בריאים בעזרת תזונה שמזיקה פחות לסביבה ולבעלי החיים. הבנתי שאני רוצה למצוא דרך לבשל את אותם מאכלים בצורה טעימה ומושכת. במקביל לעבודה במטבח מאקרוביוטי התחלתי לעבור התמחויות במסעדות גורמה נחשבות באמסטרדם. למדתי את העבודה במטבח ובמיוחד למדתי על טעמים, שילובים, הצגת מנות וטעמו של הקהל. במהרה התחלתי לפתח סגנון בישול אישי ששואב השראה ממסורות הבישול הרוסי והיהודי מסורתי שעליהם גדלתי, בישול מאקרוביוטי ובישול גורמה.
בימים אלו אני מארגן ערבי מסעדת פופ-אפ במקומות שונים באמסטרדם. באירועים אני בונה תפריט יצירתי ומגוון שלוקח את הקהל לחוויה קסומה של טעמים ומאכלים. באירועים אני משלב בין קולינריה, אומנות, מחול, מוסיקה, אומנות חזותית ואנשים נהדרים. כל אלו בשבילי הם חלק מהמעגל הגדול והיפה של החיים.
בנוסף אני מבשל למשפחות בבתיהם ולקייטרינג. ולבסוף אני בונה תפריט לאנשים שסובלים ממחלות או סימפטומים שונים כדי לשפר את בריאותם.
מאוד הייתי רוצה לחלוק את הידע והבישול שלי בביקוריי בארץ."
שף אורח: אלכסנדר גרשברג

אז מה אוכלים היום, אלכסנדר? צילום: סיגאל אשכול

כך יצא שביקשתי מאלכסנדר להכין מתכון הפתעה לבלוג, כדי שתוכלו להבין את השפה הקולינארית בה הוא מדבר וכדי שתוכלו לחוש את הטעמים ולהנות מצורת בישול שעדיין לא ניסיתם בעבר, אז יש למה לצפות בימים הקרובים!

לפרויקטים אחרונים, תמונות ועידכונים אחרונים – הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אלכסנדר.

3 מחשבות על “שף אורח: אלכסנדר גרשברג

  1. פינגבק: שף אורח: אלכסנדר גרשברג מבשל חטיפי דלעת טמפורה | Pink Lady Vegan Blog

להשאיר תגובה

